top of page

על היתרונות המדהימים של חשיפה נכונה לשמש ☀️




רוב חיי הייתי אדם של שמש. מחפש לספוג אותה, רודף אחריה. עוזב מטלות בשביל לבקר אותה, טס ליעדים כדי לבלות איתה.

גילוי נאות. אני לא משתשמש במקדם הגנה. בכלל.

זה לא תמיד היה ככה, בטיול גלישה בשנת 2017 גילית שבהוואי נאסר השימוש בקרם הגנה לצורך שמירה על אלמוגי הים. מסתבר שחומרים בקרם הגנה פוגעים באלמוגים ובחיי הים ולא יכולתי שלא לתהות לעצמי, אם הם פוגעים בהם הם בטח גם פוגעים בי. כל דבר שנספג לנו לתוך העור, בטח אם הוא מורכב מחומרים סינטטיים אשר נחשבים לרובם כחומרים שהם משבשים הורמונליים/אנדוקרינים ולעיתים גם מחומרים מסרטנים.

(מספיק שתקראו את רשימת הרכיבים כדי להבין זאת).

האם אתם קוראים רשימות רכיבים?

רוב האנשים משוכנעים שהשמש מסרטנת, ועם זאת השמש היא חלק מהטבע, וגם אנחנו חלק מהטבע. ועם זאת אנחנו מורחים על עצמנו חומרים מסרטנים ועדיין חושבים שזו השמש?

אין ספק שהשמש חזקה, ובצורה טבעית, בשעות מסויימות ותנאים מסויימים נרצה למצוא מחסה ממנה. האם הקיום של קרם מצדיק בילו מתמשך בה?

האם הייתם מבלים יום שלם במדבר ללא בגדים בעודכם רק מרוחים בקרם?

ועם זאת שרובנו יודעים, או מכירים את זה שכשאנחנו בשמש אנחנו יותר שמחים, נראים יותר טוב, מרגישים יותר טוב, האנרגייה המינית משתפרת, אנחנו ישנים טוב יותר, אנחנו יותר אנרגטיים יותר וחזקים יותר.


בכל זאת רוב האנשים השתכנעו שהשמש לא בריאה לנו.

זה מאוד פשוט, כדי לשכנע אנשים לצרוך, צריך לגרום להם לפחד.

אני אישית, לא משתמש בקרם שנים, ועם זאת אני לא נשרף כי אני קשוב לגוף שלי. לא תמצאו אותי מתבשל במשך שעות בשמש.


עם זאת אנחנו חייבים מדע.

בלי המדע - בן האדם מרגיש שהוא לא יכול להאמין. לא מספיקה התחושה הטובה...

לפי המדע, מערכת החיסון משתפרת מחשיפה לשמש (בזמן הקורונה יצאו עשרות מחקרים) שחיברו בין חוסר בויטמין D ומקרים קשים יותר של פגיעה מהקורונה. ועם זאת אמרו לנו להשאר בבתים.

קרני ה-UV של השמש עוזרות לגוף לייצר את הויטמין החשוב לעצמות, לתאי הדם ולמערכת החיסונית. וגם עוזר לקלוט ולהשתמש במינרלים מסוימים, כמו סידן וזרחן.


בנוסף החשיפה לשמש עוזרת לגוף לייצר את תחמוצת החנקן העוזרת לגוף להרחיב ולכווץ את כלי הדם ולשפר את לחץ הדם שלך ואת בריאות הלב שלך.


עד כה נשמע די חיובי כל הסיפור, לא?

עם זאת יש עוד צד של המדע שאומר לנו שהשמש מסרטנת? אותה שמש, שבזכותה אנחנו והטבע קיימים, זו שאחראית על כל הטוב הזה, גם מסוכנת?


עד שנות ה-50 השמש הייתה נחשבת כממקור לבריאות וריפוי.

ויותר מזה, עד היום חולי פסוריאזיס (מחלת עור) נשלחים כל שנה על חשבון המדינה לים המלח להיות כמה שבועות בשמש בלי מקדם הגנה.


בשנות ה50 הרבה השתנה. סיגריות נהיו הדבר החם (לא היה נחשב כלא בריא), תזונה תעשייתית, שמני זרעים, סוכר לבן ותזונת מדף (junk food) הפכו לעיקר התזונה. ועם זאת החליטו להאשים את השמש בסרטן. הכי קל להאשים את הדבר שהאדם לא יכול לקחת עליו אחריות.


אבל כשיוצא מחקר (אמיתי) שמברר אם חשיפה לשמש יוצרת סרטן, לא מבררים עם המשתתפים של המחקר מה התזונה שלהם? האם האם מעשנים? האם הם פעילים גופנית? האם הם צורכים חומרים רעילים דרך העור?


כלומר מחקרים שבודקים את ההשפעה של השמש ללא התייחסות לשאר האספקטים האחרים בחיים של בן האדם.

אם אני צורך במהלך היום מזונות שמשחררים רדיקלים חופשיים בגוף כמו שמני זרעים (קנולה, חמניות, ענבים וכו) עם פוגעים לי בגוף ואולי אראה ביטוי לכך בעור שיתבטא בכתמים או אולי אפילו בבעיה רפואית.


ואז קורה שגם המומחים מפחדים ומאמינים ונהיית הפחדה קולקטיבית. פתאום כולם מפחדים מהשמש.


אבל כשיש סרטן, צריך להמציא חומרי עזר למניעת הסרטן - כמו מקדם הגנה.

כשחברה מייצרת חומר כמו מקדם הגנה הכוונה שלה סה״כ טובה. מחפשים פתרון ולא את מקור הבעיה האמיתי.

עם זאת הדרך לייצר מוצר נגיש לכל כיס היא לחסוך בעלויות. ואז משתמשים בחומרים הזולים ביותר. מה שמייצר קרם הגנה מחומרים לא בריאים.


אז צעד ראשון יהיה לקנות מקדם הגנה שלא מורכב מחומרים רעילים.

שיהיה Non nano - כלומר לא נספג בעור.

איך יודעים אם הוא מחומרים רעילים? דבר ראשון תקראו את התווית.

ואז תשאלו את עצמכם:


האם הייתם אוכלים את הקרם הגנה שלכם?

נשמע כמו שאלה הזויה, אבל אם קרם נספג בעור. זה בדיוק כמו לשים אותו בפה.


עם זאת, גם אם הקרם לא עם חומרים מזיקים הוא מונע (חוסם) מהשמש מלעשות את העבודה שלה

ומאפשר לי להשאר יותר מדי זמן בשמש שיכול להיות יותר מדי עבורים.

וללא הקרם כנראה שהייתי מחפשים צל.


מה אני עושה?

אני מבלה חצי שעה עד שעה בשמש בצהרי היום, ללא קרם וללא בגדים ולאחר מכן יושב תחת שמשייה או שם כובע וחולצה.



אנקדוטה.

מה שמעניין, זה שמלנומה, (סרטן העור) דווקע מופיע בדרך כלל באיזורים בגוף שלא נחשפים לשמש. ולכן אני משתדל לבלות גם זמן מסויים בשמש בעירום מלא.

בכל מקרה אנחנו חייבים להבין שאין מדע מדוייק. אי אפשר להחליט עבור אדם כמה להיות בשמש, מה נכון ומה לא זה רק אני יכול לברר עם עצמי ולהתנסות. לראות איך אני מרגיש.


פה טמונה מסקנה חשובה הרבה יותר. ולא רק בהקשר של השמש. אדם צריך להכיר את הגוף שלו, לסמוך על הגוף שלו, ללמוד להקשיב לו. אין תשובה לכל שאלה מבחוץ.


תעשו בחירות טובות, בתזונה, בחומרים שאתם מכניסים לגוף ותלמדו להכיר אותו.



להלן 8 יתרונות בריאותיים מדהימים של השמש אשר בתקווה יעניקו לכם השראה לאמץ את אור היום:



1. השמש גורמת לחרמנות, כן.

במחקר קטן השתתפו 38 בני אדם שהתלוננו על חשק מיני נמוך והן על סיפוק מיני נמוך. מחצית מהגברים נחשפו לאור ספקטרום מלא (מחקה חשיפה לשמש) למשך 30 דקות ביום למשך שבועיים. הקבוצה השנייה, קבוצת הפלצבו נחשפה לאור "דמה" באותה תקופה. הגברים שנחשפו לאור כחול הראו שיפור פי 3 בתפקוד המיני הסובייקטיבי, יחד עם עלייה של 70% בטסטוסטרון מתחילת המחקר. (מ)


2. השמש מפחיתה הורמוני לחץ.

קורטיזול הוא הורמון הערות העיקרי של הגוף, אך הוא גם יכול להיות מוגבר כרונית בגלל לחץ. קורטיזול מוגבה כרונית אינו טוב - הוא עלול לגרום להצטברות של שומן קרביים דלקתי (זה השומן בכרית הבטן שלך שסוחט את איבריך), ולכווץ את מרכז הזיכרון של המוח שלך.

בעוד שמציאת אמצעים מתאימים להתמודדות עם מתח (כמו מדיטציה) היא ככל הנראה האסטרטגיה הטובה ביותר, חשיפה לאור בהיר עשויה לעזור גם כן. כאשר אנשים נחשפו לאור גל קצר (כחול) למשך 6.7 שעות, רמות הקורטיזול שלהם ירדו עד 25% בהשוואה למה שהיו בתחילת המחקר. (R) אמנם, בילוי של 7 שעות באור יום אולי נראה מעט לא מעשי כיום, אך כציידים-לקטים, בילוי של כל היום בחוץ יהיה המקובל. למעשה, אתה יכול לטעון על סמך מחקר זה כי בילוי כל היום בבית מגביר למעשה את הקורטיזול ב -25%!

3. השמש עושה אותי מאושר יותר.

סרוטונין, הנוירוטרנסמיטר המפורסם בזכות תפקידו במצב הרוח, מיוצר בדרך כלל במהלך היום, והחושך גורם לו להפוך למלטונין (זו הסיבה שייצור המלטונין מופרע על ידי חשיפה לאור בהיר בלילה). כאשר מדענים בדקו את מוחם של אנשים שמתו במהלך חודשי הקיץ והחורף, רמות הסרוטונין במוח היו גבוהות יותר בקרב אלו שמתו בקיץ מאשר אצל אלו שמתו בחורף. ייתכן שזו הסיבה לכך שכל כך הרבה אנשים מושפעים מהפרעה רגשית עונתית.

4. השמש מגבירה את המערכת החיסונית שלנו.

מחקר פורץ דרך מאוניברסיטת ג'ורג'טאון מצא כי אור כחול "הפעיל" קטגוריה של תאים חיסוניים הנקראים תאי T וגרם להם לנוע מהר יותר.

5. השמש מווסתת ביטוי גנים בריא (במספר עצום של גנים).

דמיינו שעון קטן בתוך כל תא בגופכם. חשיפה לאור בהיר בשעות הבוקר היא זו שקובעת את השעונים הללו, הנקראים קצב היממה שלך. קצב זה מווסת 15% מהגנום האנושי כולל גנים המווסתים הורמונים השולטים בתיאבון, בתפקוד החיסוני ומייצרים נוירוטרנסמיטרים.

6. השמש עשויה להגן על העיניים שלנו.

קוצר ראייה הוא בעיה הולכת וגוברת ברחבי העולם, אך מה אם בעיה כזו הייתה אופציונלית עבור חלקנו? חשיפה גבוהה יותר ל- UVB, הקשורה ישירות לזמן בחוץ ולחשיפה לאור השמש, הייתה קשורה להפחתת הסיכויים לקוצר ראייה, וחשיפה לקרני UVB בין הגילאים 14-29 שנים נקשרה לירידה הגבוהה ביותר בסיכויי קוצר הראייה של מבוגרים.

7. השמש יכול לגרום לנו לחיות זמן רב יותר.

כאשר חוקרים עקבו אחר 29,518 נשים שוודיות במשך 20 שנה, הם גילו כי לאלו שחשפו הכי הרבה לשמש היו חיים ארוכים יותר ופחות במחלות לב וכלי דם מאשר אלו שנמנעו מהשמש. בהשוואה למשתזפים הנלהבים ביותר, אלו שנמנעו מהשמש הפחיתו את תוחלת החיים שלהם ב 0.6-2.1 שנים. למעשה, מעשני סיגריות בקבוצת החשיפה הגבוהה ביותר לשמש היו בסיכון דומה למוות ומחלות כמו שאינם מעשנים שנמנעו מחשיפה לשמש - הימנעות מהשמש ביטלה לכאורה את היתרונות הבריאותיים של אי עישון!


8. השמש עוזרת לנו לישון טוב יותר בלילה.

כאשר אנשים נחשפים לאור שמש או לאור מלאכותי בהיר מאוד בבוקר, ייצור המלטונין הלילי שלהם מתרחש מוקדם יותר, והם נרדמים ביתר קלות בלילה. שינה היא מווסת הורמונלי ראשי, וככזו עשויה לעזור לנו להגדיל את כוח הרצון בכל הנוגע לבחירות תזונתיות.


אני מקווה, שלאחר קריאת המאמר תעשו מאמצים כדי לבלות אפילו מעט זמן בשמש כמה פעמים בשבוע אם לא כל יום.



4,291 צפיותתגובה 1
bottom of page