top of page

למה שווה להמנע מלשים בושם?

מה אני שם על הגוף שלי

השבוע יצאתי בערב להרצאה, במהלך הערב פגשתי מכרה שלא ראיתי הרבה זמן והיא מייד חיבקה אותי

הריח שלה הכה בי במהירות - ניחוח שלא הצלחתי להכיל..

ריח רע? לא


זה היה ניחוח של חומר סינטטי שלמדנו לקרוא לו בושם.

בושם הוא שם כולל לכל נוזל המפיץ ריח נעים.

בושם מופק ממקור טבעי כלשהו (צמחים) או מיוצר באופן סינתטי לחלוטין, במקרה שלה הוא היה סינטטי לחלוטין.





מה שהפך את החיבוק הזה לקשה היה זה שהריח שלה נדבק עליי מיידית. מכירים את זה? שאחרי חיבוק עם מישהו/י אתם נשארים עם הריח שלו לשעות ארוכות?

זה יצר אצלי תחושה לא נעימה בגוף ואחרי כמה דקות הלכתי לשירותים לשטוף את זה,

לא סתם אני פועל ככה.


הסיבה שהריח שלה נדבק עליי זה כי רוב הבשמים הסינטטים היום מכילים חומרים שנועדו לעשות בדיוק את זה. ״להדביק״ את החומר לגוף שלנו.


על אילו חומרים אני מדבר? זה מורכב..


הדרך הפשוטה ביותר לדעת מה נמצא בתוך תכשיר בו אנחנו משתמשים יהיה לקרוא את רשימת הרכיבים.

במקרה של בשמים, בגלל חוקים שנועדו להגן על יצרני הבשמים משיתוף "סודות מסחריים", רוב הבשמים הנמכרים באופן מסחרי עמוסים בכימיקלים מזיקים שאינם רשומים כל אחד בנפרד על תווית הרכיבים.

במקום זאת, הכימיקלים הקטלניים האלה פשוט מכוסים במונח "ניחוח" או fragrance"״ - מילת מעטפת שיכולה להתכוון למגוון רכיבים שונים.


פתאלט הוא אחד הכימיקלים הנחקרים והנסקרים ביותר, שנמצאים באופן נרחב בבשמים.

בואו נצלול לעומק של החומר הכימי הזה.


פתלטים הם קבוצת כימיקלים מעשי ידי אדם שפותחו במאה השנים האחרונות לשימוש בתעשיית ייצור הפלסטיקים, הממיסים ומוצרי הטיפוח. הם משמשים לריכוך והעלאת גמישות בפלסטיק והם משמשים במגוון רחב של מוצרים כגון מוצרי בריאות ובשמים.


הפתאלט הוא משבש הורמונלי.


מה משבש לנו את ההורמונים?


פתאלטים ידועים כמשבשים אנדוקרינים, כלומר, הם משבשים את האיזון ההורמונלי שלנו ועלולים לגרום לבעיות בריאותיות חמורות.


פתאלטים, הנמצאים בבשמים, יכולים לחדור לגוף האדם דרך העור או בשאיפה.

חוקרים מצאו כי כימיקלים אלו עמידים והם נשארים בתוך הגוף ומצטברים באיטיות רבה בתוך רקמות השומן, מה שבעתיד עלול לייצר מחלות כרוניות קשות וארוכות טווח.


פתלאטים משתחררים בקלות לסביבה משום שאין קשר כימי בינם לבין החומר איתו הם מעורבבים.

עיקר החשיפה שלנו לחומר הזה נגרמת מצריכה של מזון הארוז באריזות פלסטיק, מנשימה שלו ודרך מגע עם העור.

בסקרי ניטור ביולוגי (ניטור של דם, שתן או נוזלי גוף אחרים) במדגם מייצג של האוכלוסייה הכללית בארצות הברית נמצאו מטבוליטים (תוצרי פירוק) של פתלטים מסוגים שונים בשתן של מעל ל-95% מהנבדקים. לאחרונה פורסמו ממצאי סקר של ניטור ביולוגי ב-250 מבוגרים בישראל, שנעשה על ידי משרד הבריאות.

הממצאים מראים כי במעל ל-98% מהאנשים במדגם נמצאו ריכוזים של 10 מתוך 11 סוגי המטבוליטים של הפתאלטים וב-92% נמצאו כל 11 המטבוליטים שנבדקו.


פתאלטים עלולים להימצא במגוון רחב של מוצרים:


טיפוח אישי ומוצרי קוסמטיקה

בושם

שַׁמפּוֹ

קרם ״הגנה״

לק לציפורניים

תחבושות היגייניות

ספריי לשיער

צללית

סבון נוזלי

קרם לחות

חומרי ניקוי

אריזות חלב ותבלינים

אוכל מהיר

אריזות מזון מעובד

חומרי הדברה





ההשפעות האמיתיות

לפי מחקרים, חשיפה לפתאלטים משפיעה על מערכת הרבייה וגורמת להשפעות בריאותיות כגון: הפרעה להתפתחות מערכת הרבייה של הזכר, הפרעה לתפקוד הטבעי של המערכת ההורמונאלית, הופעת מומים מולדים במערכת הרבייה ואיברי המין, רמות טסטוסטרון נמוכות יותר בשלבי התבגרות מינית, התבגרות מינית מוקדמת בנקבות, ספירת זרע נמוכה בבוגרים, משקל לידה נמוך ולידה מוקדמת.


בעשור האחרון החלו להתפרסם מחקרים שכל אדם צריך להכיר.


פורסם במחקר כי פתאלתים הינם חומרים העלולים להיות מסרטנים לבני אדם. במיוחד באיברים עם הרבה רצפטורים לאסטרוגן כמו

מחקר מפברואר 21 בג'ורנל AJPH מפרויקט TENDR הגיע למסקנה שחשיפה לאורתו-פתאלטים עלולה לפגוע בהתפתחות המוח, ולהגדיל את הסיכון של ילדים להפרעות למידה, קשב וריכוז (כולל היפראקטיביות, תוקפנות / התרסה ותגובתיות רגשית).


נמצא כי פתלטים עלולים להשפיע על ההתפתחות המינית בבני-אדם ולהשפיע הן על פריון הגבר/ רמות טסטוסטרון והן על פריון האישה / מיומות ברחם.

במחקר ישראלי שפורסם במהדורת יוני 21 בג'ורנל Human Reproduction, ניסו החוקרים להבין כיצד בדיוק משפיעים הפתלטים על פוריות האישה. המחקר הוא שיתוף פעולה בינלאומי של חוקרים מהמרכז הרפואי שיבא, המרכז האקדמי רופין ואוניברסיטאות הרווארד וקולומביה שבארה"ב.


מיקרוביום, פתלאטים ו'חומרים אורגניים מופלרים' (PFAS).

ישנן עדויות ראשונות שחשיפה לפתאלאטים עלולה להשפיע גם על התפתחות המוח בבני-אדם.

האוכלוסיות הרגישות ביותר לחשיפות לפתאלאטים הן נשים בהריון, תינוקות וילדים מתחת לגיל 3 וחולים כרוניים.

מחקר מינואר 2020 שפורסם בג'ורנל הרפואי Environment International שחשיפה לפתלאטים בהריון גורם ליילוד סיכון מוגבר לבעיות מוטוריות עדינות (fine motor scores).


חוקרים מאוניברסיטת אילינוי עוקבים אחר ההשפעות של כימיקלים משבשי הורמונים (PFA'S) על התפתחותם הגופנית וההתנהגותית של ילדים מלידה ועד ילדות. הם פרסמו מאמר במהדורת מאי 21 בג'ורנל Neurotoxicology. הם מצאו עדויות שקושרות את החשיפה של נשים בהריון לפתאלטים לתוצאות קוגניטיביות ששונו אצל תינוקותיהן. חשיפה לפתאלט לפני הלידה נקשרה לעיבוד מידע איטי יותר ושעשויה לפגוע ביכולת זיהוי הקשור לזיכרון קודם.


במחקר שפורסם ביולי 22 בג'ורנל JAMA Pediatrics החוקרים בחנו את הקשר בין פתלאטים ללידות מוקדמות. הנתונים נאספו מ-16 מחקרים שנערכו ברחבי ארצות הברית. החוקרים גילו שלנשים עם ריכוז גבוה יותר של מספר מטבוליטים של פתאלטים בשתן יש סיכוי גבוה יותר ללדת את התינוקות שלהן פגים, כלומר ללדת שלושה או יותר שבועות לפני תאריך הלידה של האם.

חשיפה לארבעה מתוך 11 הפתאלטים שנמצאו בנשים הרות קשורה להסתברות גדולה יותר של 14-16% ללדת מוקדמת. הממצאים העקביים ביותר היו עבור חשיפה לפתלאט שנמצא בשימוש נפוץ במוצרי טיפוח אישיים כמו לק ציפורניים ומוצרי קוסמטיקה.


לינקים למחקרים השונים:


יופי התעוררנו, מה עושים?


רגע לפני שמדברים על פתרונות בואו נדבר רגע על הרעיון של לבשם את עצמנו.

מה נעשה? נוותר על בושם? מה אם ארשה לעצמי להביא את הריח האמיתי והביולוגי שלי?


בפרק 64 של הפודקאסט שוחחתי עם פרופ׳ גורית בירנבוים על איך למשוך את האדם המתאים לי, דיברנו על החשיבות של הניחוח שלנו במציאת האדם המתאים לנו, כלומר כמה שננסה להסתיר/לשנות את הריח שלנו ככה נפגע בפוטנציאל של מציאת האדם הנכון לנו. אני אישית אוהב להריח את הניחוחות הטבעיים של אנשים. זה לא אומר שאני לא שם דאודורנט או מציע שלא נשים דאודורנט אבל יש הבדל משמעותי בין מניעה של ריחות גוף לא נעימים לבין התכסות בריח חדש.


ניחוח טבעי

אני לא היפי, אך ברוב המקרים בהם יש אדם בסביבה שלי והוא מדיף ריח חזק של בושם - זה דוחה אותי. אני שומע את זה גם מגברים על נשים ומנשים על גברים. זה מהדברים הללו שרק כשאתה מפסיק אותם, אתה שם לב לכמה הם משמעותיים.

כמו עם כל מוצר צריכה אחר, השתכנענו להשתמש בו כי פרטו לנו על חוסר הבטחון.

נולדנו עם ניחוח טבעי ואנחנו לא צריכים עזרה אם היא לא מהטבע.


אני יודע ששינויים זה לא דבר פשוט, ויש דברים שכולם עושים, אבל אולי הגיע הזמן להתחיל לשים לב לכל מוצר שאנחנו משתמשים בו. בטח אם אנחנו מורחים אותו על העור שלנו, על הגוף שלנו, לא משנה כמה שיווקו לנו אותו באריזות יפות והבטחות.

לא חסרים מוצרים בשוק שהם ללא חומרים תעשייתים והם עדיין מדהימים. אני משתמש בדאודורנט טבעי, סבון טבעי, חומרי הניקוי בבית שלי הם מחומרים טבעיים, גם הכביסה. אם הייתי משתמש בקרם הגנה גם הוא היה טבעי ויש בשמחים מחומרים טבעיים.

אפשר להשיג הכל בחנויות טבע, אונליין ובiherb.

והכי חשוב -

תקראו רשימות רכיבים!











736 צפיות2 תגובות
bottom of page